Het lastigste onderdeel van ons project is het ontwerp en daarna de bouw van de draaistellen. Dat ontwerp wordt in hoge mate bepaald door de toe te passen aandrijving.
Onze vrienden van het Amsterdamse trammuseum hebben ons de complete tractie-installatie van een zogeheten luchtwagen van het type 8G aangeboden. De halvespanningmotoren hebben het goede vermogen 50 kW (origineel 52 kW) en zijn in goede staat. Ook zijn er voldoende reservemotoren beschikbaar.
De uitdaging is om de noodzakelijke cardanaandrijving in te bouwen in het originele Beijnes-ontwerp uit 1932. Dat lijkt te lukken. Aan de buitenzijde zie je het verschil niet, ook de rijeigenschappen zullen niet wezenlijk anders zijn. Bovendien kunnen we hiermee terug naar het originele tractieconcept, met een directe schakeling van de motoren. We willen dit verder uitwerken, waarna we hopelijk medio 2022 alle draaistellen kunnen bestellen. Dat is meteen verreweg de grootste uitgave, dus aarzel niet om extra te doneren!