De vrijwilligers van Stichting De Nieuwe Blauwe Tram werken op alle fronten aan het afronden van het interieur van rijtuig A619. Voor een deel betekent dit dat onderdelen die al eerder zijn afgerond nu worden geassembleerd en gemonteerd. Voor een ander deel komen er geheel nieuwe onderdelen in het rijtuig. Een korte opsomming:

  • Aan de binnenzijde van de stalen rijtuigwanden worden zogeheten anti-dreunplaten aangebracht. Het gaat hierbij om een zelfklevend materiaal dat eenvoudig op de wand kan worden geplakt, maar wel eerst op maat moet worden gesneden. Het materiaal voorkomt dat de rijtuigen later “hol” klinken.
  • De bankframes die onze timmerman twee jaar geleden al heeft gemaakt, worden nu gelakt en in elkaar gezet. Eind deze maand zijn namelijk de eerste zittingen voor het rijtuig gereed.
  • De afdeklatten voor de plafondplaten worden op maat gemaakt, gebogen en gelakt. Daarnaast worden natuurlijk de nog ontbrekende plafondplaten gemonteerd.
  • De openingen voor de dakventilatoren worden afgewerkt. Dit betekent dat ze op maat worden gemaakt, geschuurd gelakt en gemonteerd. Zoals op andere plekken in de tram komt hier weer veel houtwerk bij kijken.
  • Tot slot zijn op 13 juni de luchtketels voor het remwerk gearriveerd. Deze ketels worden binnenkort onder de tram gemonteerd, zodat ook de vloer kan worden dichtgemaakt en de diverse interieuronderdelen op hun plaats kunnen worden gemonteerd.
Op maat snijden en aanbrengen anti-dreunplaten

Schuren, lakken en monteren bankframes

Afdeklatten plafondplaten

Afwerken en monteren dakventilatoren

Luchtketels en werk onder de tram