De donateurs die op zaterdag 11 november 2023 aanwezig waren tijdens het open huis van Stichting De Nieuwe Blauwe Tram (SDNBT), toonden veel belangstelling voor de techniek van de A619/A620. Want hoewel er aan de buitenkant van het Tweeling-tramstel niet veel veranderd is, hebben de vrijwilligers van stichting hard gewerkt aan enkele belangrijke onderdelen. Zo is de compressor voor het remwerk gereed gekomen, is een oplossing bedacht voor het raammechaniek, is het grootste deel van het gietwerk voor de draaistellen aanwezig en wordt gewerkt aan de massaproductie van de plafondplaten. Hoewel de Beijnes-tekeningen van de A619/A620 nagenoeg compleet aanwezig zijn, moeten de medewerkers nog veel zelf uitvinden. Er is namelijk geen bouwbeschrijving meegeleverd. “Het is het bouwpakket van een Ikea-kast zonder instructies,” zoals SDNBT-voorzitter Wim Beukenkamp het omschreef.

Desondanks hebben de SDNBT-vrijwilligers de afgelopen maanden grote stappen gezet. Want zodra de onderdelen voor onder de tram gereed zijn, kan het interieur worden ingebouwd. Veel onderdelen hiervan, zoals de banken, zijn al gereed. Aan de zittingen wordt gewerkt. Op dit moment is de beurt aan de plafondplaten. Hiervoor is een speciale buigmal gemaakt, waarmee per werkdag drie tot vier triplexplaten kunnen worden gebogen. Er is ook een speciale mal gemaakt voor de afdeklatten van de openingen tussen de platen.

Wie het allemaal zelf wil zien: op zaterdag 25 november is er opnieuw een open dag voor donateurs. Andere belangstellenden zijn ook van harte welkom, op voorwaarde dat ze donateur worden natuurlijk…  🙂

Wilt u De Nieuwe Blauwe Tram steunen? Kijk hier voor de mogelijkheden.

Meer foto’s vindt u hier.

Uitleg bij het gietwerk voor de draaistellen.

Josina van der Horst legt uit hoe de elektrische verlichting werkt.

Rob de Jong demonstreert aan de hand van een originele A600-remkraan hoe het remsysteem van de tram werkt.

Aandacht voor de proefopstelling met de remcilinder.

Voor het buigen van de plafondplaten is een speciale mal gemaakt.

Voorzitter Wim Beukenkamp legt de werking van de compressor uit. De montage van dit apparaat heeft alleen al vier weken gekost.

Proefzitten in de A620.

De “Leidse kop” van het Tweeling-tramstel.