Het tweeling-tramstel A619/A620 van de NZH is compleet! Stichting De Nieuwe Blauwe Tram heeft op zaterdag 8 mei het tweede rijtuig van deze tram in ontvangst genomen. Het is hiermee voor het eerst sinds zestig jaar dat er weer een geleed tweeling-tramstel van de befaamde Blauwe Tram is. Het is bovendien voor het eerst sinds 1949 dat er weer zo’n tram op Haarlemse bodem staat.

De komende jaren gaan vrijwilligers van de Stichting in de werkplaats in Haarlem aan de slag om het tramrijtuig te voorzien van een interieur, draaistellen en een elektrische installatie. Het is de bedoeling dat het in 2024, exact honderd jaar na de introductie van de Blauwe Tram, gereed is voor ritten met belangstellenden. De A619/A620 wordt gereconstrueerd op basis van originele tekeningen, die enkele jaren geleden zijn gevonden in het Spoorwegmuseum. Bij de reconstructie wordt gebruik gemaakt van talloze originele onderdelen, die liefhebbers bij de sloop in 1961 hebben gered.

De NZH kocht in 1932 bij de Haarlemse materieelfabrikant J.J. Beijnes tien tweeling-tramstellen van de serie A600 voor de elektrische tramlijn Haarlem – Leiden. Toen deze tramlijn in 1949 werd opgeheven, verhuisden ze naar de lijnen Leiden – Katwijk/Noordwijk en Leiden – Den Haag, waar ze uiteindelijk tot 1961 hebben gereden. De tweeling-tramstellen hebben in belangrijke mate het beeld van de NZH bepaald en een grote bijdrage geleverd aan de economisch en toeristische ontwikkeling van de regio’s Haarlem, Leiden en Den Haag. Helaas zijn in 1961 alle trams van de serie A600 gesloopt. Met de reconstructie maakt Stichting De Nieuwe Blauwe Tram deze historische fout weer ongedaan. Het is de bedoeling dat de tram in 2024 gaat rijden op het tramnet van Den Haag.

Er is voor de reconstructie van de tram nog veel geld nodig. Donateurs zijn daarom van harte welkom.

De firma Brouwer verzorgde het transport van Winkel (NH) naar Haarlem.

“Bouwen die Blauwe!”

De A620 in de takels.

Draaien naar de loods.

Het past precies!

“Douwen die Blauwe!”

De A619/A620 compleet in de loods.

V.l.n.r. Bouwer Patrick Peterse en zoon, voorzitter Wim Beukenkamp, constructeur Rob de Jong en twee medewerkers van de firma Brouwer.

Twintig meter tram!