De eerste twee onderdelen van de samengestelde Jakobstaats zijn gegoten. Die gaan nu naar de machinefabriek voor nabewerking, waarbij onder andere de bolle vlakken spiegelglad worden. De Jakobstaats is het scharnierpunt waar de twee wagenhelften om draaien. Deze taats was een van de innovaties in het ontwerp van de Tweelingtrams en werd hier voor het eerst in Nederland toegepast.

Werkzaamheden gaan door!

Door de vakanties leek het wat rustig in de werkplaats van De Nieuwe Blauwe Tram, maar achter de schermen is hard gewerkt.

  • Na goedkeuring van het proefmodel zijn er nu drie remcilinders voor het remsysteem Knorr type 2 geproduceerd. De cilinders komen nog in september naar Haarlem.
  • We hebben contact gelegd met een externe leverancier voor de constructie van enkele hefbomen voor het remsysteem. De aflevering is nog dit jaar.
  • De firma Creuzen in Venlo bouwt een 750V gelijkstroommotor voor de compressor die we uit een SIG-tram van de Sneltram Utrecht-Nieuwegein hebben overgenomen. Aflevering voor het eind van dit jaar. De firma Atlas Copco bouwt de compressor, motor en andere apparatuur op een frame dat direct onder de tram kan worden gehangen.
  • We hebben enkele tientallen meters messing raamprofielen in opdracht gegeven bij een bedrijf in Groningen. Deze profielen vormen de geleiders van de beweegbare zijramen.
  • De Firma Wauben in Den Haag maakt twee proefmodellen van de raammechanieken. Na goedkeuring wordt opdracht gegeven voor 26 exemplaren.
  • We hebben contact gelegd met een stoffeerbedrijf dat een proefmodel voor de zitkussens maakt.
  • Er zijn twee modellen gemaakt voor plafondlampen. Het tweede model komt het best overeen met de wensen van SDNBT. Onze constructeur zal nog enkele details doornemen met de maker en hierna 40 kappen bestellen (28 plus 12 reserve).

Onder de tram

Het is belangrijk dat nu eerst enkele grote onderdelen voor onder de tram gereed zijn (compressor, remwerk), omdat hierna de definitieve vloer kan worden gelegd en de wanden verder kunnen worden afgewerkt. Veel van de houten delen zijn al gereed, maar wachten op montage, inclusief de zittingen.

Boekje

En natuurlijk hebben de vrijwilligers van De Nieuwe Blauwe Tram hard gewerkt aan deel 5 van de boekenreeks, dit keer over de tramlijn Amsterdam – Haarlem – Zandvoort…

 

Een van de drie remcilinders voor de A619/A620.

 

De remcilinder en de drukcilinder onder het rijtuig en van onderaf gezien. De hefbomen worden nog dit jaar gemaakt.