Ook tijdens de vakantie wordt er er bij De Nieuwe Blauwe Tram doorgewerkt. De ontmanteling van de Amsterdamse draaistellen is zo goed als voltooid. Alle onderdelen liggen nu bij ons op het terrein. De vier motoren zijn veilig binnen opgeborgen in afwachting van hergebruik.
Compressor
De nieuwe aandrijving van de compressor met een speciaal voor ons gebouwde 750 V DC motor betekent, dat het frame en de omkasting van de compressorunit moet worden aangepast. Dat was aardig wat gepuzzel, maar we zijn eruit. De volgende uitdaging wordt hoe we deze langere unit onder de A619 gaan hangen.
Overigens heeft de nieuwe compressor een groot voordeel. Hij levert 10 bar tegen 6,5 bar oorspronkelijk. Er komt dus ook een 10 bar hogedruk reservoir in, dat straks voldoende lucht heeft om de hele rit van Den Haag Centrum naar Scheveningen te rijden, zelfs met uitgeschakelde compressor.
Onderhoud gebouw
Ook is er verder gewerkt aan het onderhoud van het gebouw. Het schilderwerk liep jaren achter. De oude verf is afgebrand. Alles is nu in de grondverf gezet in afwachting van plaatsing van het nieuwe dubbel glas. Daarnaast hebben we een begin gemaakt met het omlaagbrengen van de energiekosten. Dat willen we doen door het aanbrengen van dubbel glad rondom, het plaatsen van zonnepanelen op het dak en het vervangen van de tochtende vouwdeuren aan de zijkant van het gebouw door een goed afsluitende roldeur. Voor het onderhoud aan het dak denken we bovendien aan het plaatsen van een kooiladder. Er is subsidie toegezegd, maar die dekt bij lange na niet al onze kosten. Donaties van onze donateurs zijn daarom nog steeds zeer welkom!