2021 is een heel mooi en tegelijk spannend jaar voor ons allemaal geweest. Wat aan het begin van het jaar volgens sceptici nog een luchtkasteel was, werd in de loop van dit jaar werkelijkheid. Er staat nu 22 m Blauwe Tram in onze werkplaats en iedereen is onder de indruk van de kwaliteit. In 2022 gaan we volop aan de gang met enerzijds de afbouw van de casco’s. Anderzijds gaan we stappen zetten om te komen tot de bouw van de draaistellen. De eerste onderdelen zijn al besteld.

Het jaar 2022 gaat spannend worden voor wat betreft onze huisvesting. Op dit moment huren wij een deel van het pand. De eigenaar heeft aangegeven volgend jaar het hele pand in de verkoop te gaan doen. Wij hebben interesse getoond (in overleg met het NZH museum en de Amsterdamse museumtram). Die interesse konden we tonen op basis van de uitkomst van de enquête onder onze donateurs.

Hoe dan ook: er gaat heel veel gebeuren in 2022 en er gaat veel geld besteed worden. Maar wat is een betere besteding dan aan het erfgoed van de NZH? Uw steun is van groot belang, zoals u de afgelopen jaren heeft laten zien. Blijf ons ook en als het kan extra steunen in 2022. Op voorhand 619620 keer dank!

Werkzaamheden aan de tram

De A619 lijkt nu wel een lagevloertram! Dat is geen toeval. Kortgeleden hebben we de gele steunen onder het rijtuig verwijderd, zodat het iets minder hoog staat. Hierdoor is de ruimte tussen het dak van de tram en het dak van de loods vergroot, waardoor onze vrijwilligers beter op het dak kunnen werken. Op dit moment wordt namelijk gewerkt aan de houten vlonders op het dak van de A619, waar ook de pantograaf komt te staan. Onze timmerman heeft al een groot aantal klossen gemaakt, waarop latten worden gemonteerd. De latten worden stuk voor stuk geschuurd en geschilderd. Hiervoor gebruiken we dezelfde kleur grijs als het dak.

 

Er zijn beschermende platen tegen de wanden van de A619/A620 geplaatst om “krassen op de lak” te voorkomen.

.

De daklatten voor de vlonders op de A619.

Over de pantograaf valt ook het een en ander te melden. Het plan was om deze samen met enkele pantografen voor de museumtrams van Romeo in serie te laten maken. Maar nader onderzoek leerde dat de A600-pantograaf toch behoorlijk afwijkt van de BBC-pantograaf op de Rotterdamse trams. Zo is de A600-pantograaf een flink stuk breder. Met hulp van de bekende NZH-historicus Dick van der Spek hebben we een tekening van de A600-pantograaf gemaakt. Het is een betrekkelijk eenvoudige constructie, die we ook in eigen huis kunnen maken. En dat gaan we nu doen! Binnenkort hoort u meer.

Pantograaf van een A600 naast de werkplaats in Rijnsburg. (foto: collectie Dick van der Spek).

Het ontwerp voor het bedieningsmechanisme van de zakkende zijramen is nu gereed. We hebben de firma Wauben in Den Haag opdracht gegeven een werkend prototype te maken. Als dat akkoord is, kunnen we opdracht geven voor de serieproductie van vierentwintig mechanismen. De montage van de raammechanismen is een belangrijke stap, want als die achter de rug is, kan ook een begin worden gemaakt met de bekleding van de zijwanden.

Tot slot hebben we een oplossing voor het remwerk. We hebben een bedrijf gevonden dat cilinders kan maken volgens het systeem II van Knorr, dat ook in 1932 is toegepast. We hadden hiervoor eerst contact met een bedrijf in Boxtel. Maar omdat het Amerikaanse moederbedrijf de risico’s van een op maat gemaakt remwerk voor een museumtram te groot vond, moesten we uitkijken naar een andere oplossing. Het lijkt er nu op dat we die hebben gevonden.

Kortom, de reconstructie van de A619/A620 gaat gestaag door!