Tijdens de open dag van Stichting De Nieuwe Blauwe Tram op zaterdag 19 november waren diverse nieuw gearriveerde onderdelen voor de reconstructie van de A619/A620 te zien.
De diverse profielen voor de zijramen zijn gearriveerd. Met deze profielen kan de constructie voor de bewegende vensters worden gemaakt.
Het glas van de ramen wordt met een speciaal soort vilt in de messing profielen bevestigd. Omdat alles met CAD/CAM is gemaakt, past het perfect.
Even snel proefpassen van een stuk profiel in de zijwand.
Voor de raammechanieken is een aangepast ontwerp gemaakt, dat nu prima functioneert. Dit betekent dat de 26 raammechanieken in opdracht kunnen worden gegeven.
Deze week arriveerden de drie remcilinders in de werkplaats in Haarlem – voor elk draaistel één. Met deze nieuw gemaakte cilinders kan het bij de NZH toegepaste remsysteem Knorr type 2 worden nagebouwd.
Gieterij Sanders heeft enkele gietdelen voor de A619/A620 afgewerkt, waaronder de taatsen waarmee de de rijtuigen worden gekoppeld. In het midden een verkleinde 3D print. Links en rechts de afgewerkte onderdelen. De onderste plaat van het scharnier wordt op het loopdraaistel gemonteerd.
Het geprinte model van het taatslager. Het lager bestaat uit drie delen, die door middel van een bout bij elkaar worden gehouden. Het middelste deel rust op het loopdraaistel.
Onze timmerman heeft een multiplex model gemaakt voor de kabelgoot die in het interieur onderaan de zijwand wordt gemonteerd. De bovenste goot is voor de hoogspanningskabels, de onderste voor de laagspanningskabels. De meters lange goot wordt uiteindelijk uit hardhout gemaakt.
Het model voor de lampenkap was al eerder in Haarlem gearriveerd. Dit is goedgekeurd, zodat de overige kappen kunnen worden gemaakt.