Het is de afgelopen maanden voor buitenstaanders misschien een beetje stil geweest rond De Nieuwe Blauwe Tram, maar schijn bedriegt. Achter de schermen is namelijk hard gewerkt aan een onderkomen voor de reconstructie van de A619/620. En dat is gelukkig gevonden! Het bestuur heeft besloten om per 1 januari 2020 voor een periode van vijf jaar een ruimte te huren naast het NZH Vervoermuseum aan de A. Hofmanweg in Haarlem. De stichting krijgt hier de beschikking over een hal van 361 vierkante meter, die hoog genoeg is om aan de rijtuigbakken te werken. Voor het zover is, moet er natuurlijk nog wel het een en ander aan de loods gebeuren. Zo is er een grote toegangsdeur nodig om de rijtuigbakken van de A619/620 naar binnen en buiten te rijden. Maar gelukkig heeft de gemeente Haarlem toestemming gegeven voor de aanpassing van het gebouw en is de aannemer in februari al begonnen met benodigde werkzaamheden.
Samenwerken
De aanpassing van het pand voor De Nieuwe Blauwe Tram valt samen met een uitbreiding van het NZH Vervoermuseum. En hoewel het NZH Vervoermuseum en Stichting De Nieuwe Blauwe Tram twee aparte organisaties zijn en blijven, is het wel de bedoeling dat beide organisaties op de nieuwe locatie nauw samenwerken. Zo komt er tussen het vervoermuseum en de hal van De Nieuwe Blauwe Tram een glazen wand, zodat museumbezoekers de vorderingen aan de A619/620 kunnen bekijken. In die zin is het restauratie-atelier van De Nieuwe Blauwe Tram een belangrijke aanvulling op het vervoermuseum. Aan de andere kant kan De Nieuwe Blauwe Tram profiteren van de bezoekersstromen van het museum en de deskundigheid van de bij het museum betrokken vrijwilligers. Kortom, een “win-win situatie”, zoals dat in het moderne spraakgebruik heet.
Overigens wordt er ook op andere locaties aan onderdelen van de A619/620 gewerkt. Denk hierbij aan de draaistellen, delen van het interieur en de elektrische installatie. Maar de rijtuigen komen dus in Haarlem te staan.
Opening
Het NZH Vervoermuseum wil zijn uitbreiding en vernieuwde expositie op 4 april in gebruik nemen. Het is de bedoeling dat dan ook de werkzaamheden aan de ruimte van De Nieuwe Blauwe Tram gereed zijn. Er staan dan nog geen A600-rijtuigbakken in de hal, want het is de bedoeling om die later dit jaar te bestellen. Daarna moeten ze natuurlijk nog worden gebouwd. Maar de stichting wil de opening van het vervoermuseum wel aangrijpen om de nodige aandacht te genereren. Zo denken we eraan om de fraaie mock-up van de A600-kop naar Haarlem te halen. Later dit voorjaar wil de stichting een donateursdag organiseren, waarop iedereen de vorderingen aan de nieuwe ruimte met eigen ogen kan zien. Wellicht is er dan ook een andere verrassing…