Geschiedenis A600

De Tweelingserie A600 van de NZH bestond uit tien stuks met de nummers A601/602-619/620. Deze merkwaardige nummering kwam door de eis van de gemeente Haarlem dat normaalsporige trams niet langer zijn mochten dan tien meter. Het compromis dat Beijnes als constructeur en de NZH als exploitant gezamenlijk wisten te vinden, was een ontwerp waarbij twee plusminus tien meter lange bakken op een gemeenschappelijk draaistel werden geplaatst. De gemeente Haarlem accepteerde dit ontwerp mits elke bak werd beschouwd als een zelfstandig rijtuig met een eigen nummer. Het leek te gaan om twintig trams terwijl sprake was van tien Tweelingstellen.

De splinterniuwe A601/602 is in afwachting van een proefrit. Remise Soendaplein, Schoten. December 1932

De Tweelingen voldeden uitstekend. Ze waren universeel inzetbaar en waren dan ook aan te treffen op het hele normaalspoornet. Ze deden zelfs dienst op de Haarlemse tramlijn 1 van Hillegom of Heemstede naar Schoten (later Haarlem Noord) en in de lokaaldienst tussen Voorburg en Scheveningen.

Op Prinsjesdag 1956 deed een enkele A600 met een aanhangrijtuig van het type B20 dienst op de lokaallijn van Scheveningen naar Voorburg-viaduct. Badhuisweg, Scheveningen, 18 september 1956

Na de opheffing op 2 januari 1949 van de Bollenlijn verhuisden de Haarlemse A600-en naar Leiden waar ze hoofdzakelijk dienst deden naar Noordwijk, Katwijk en Den Haag. Na de beëindiging van de dienst op deze zogenoemde Kustlijnen, resteerde de vanuit de remsie Voorburg te rijden dienst van Leiden naar Den Haag vv.
Op donderdagavond 9 november 1961, twee dagen eerder dan officieel was aangekondigd, reed Tweelingstel A619/620 met aanhangrijtuig B15 voor het laatst van Leiden naar Den Haag en aansluitend als leegmaterieelrit terug naar de tramremise Voorburg. Maandag 13 november volgden de laatste ritten vanuit Voorburg naar een terrein aan de Korte Vliet bij Allemansgeest te Voorschoten.
Een poging om de Tweelingen te verkopen aan de HTM voor diens dienst van Den Haag naar Delft vv. mislukte, destijds wenste de HTM namelijk haar zogenoemde intercommunale tramlijn naar Delft op te heffen en de exploitatie over te dragen aan de bussen van de WSM.

  
De laatste A600 in actieve dienst, A619/620 rukt in op 9 november 1961